cikkek : HELYI NEVELSI PROGRAMJA |
HELYI NEVELSI PROGRAMJA
2010.06.19. 14:27
CSICSERG VODA
1149 Budapest Frter Gyrgy tr 12.
HELYI NEVELSI PROGRAMJA
CSICSERG VODA
1149 Budapest Frter Gyrgy tr 12.
HELYI NEVELSI PROGRAMJA
2010.
Tartalomjegyzk
Trvnyi httr……………………………………………………………. 3
Az intzmny jellemz adatai……………………………………….. 4
BEVEZET…………………………………………………………………………. 5
1. Nevelsi koncepci, PEDAGGIAI HITVALLSUNK…………….. 7
2. HELYZETKP………………………………………………………………….. 10
2. 1. vodnk bemutatsa……………………………………………….10
2. 2. GYERMEKKP……………………………………………………………..11
2. 3. VODAKP…………………………………………………………………12
3. AZ VODAI NEVELS FELADATAI……………………………………… .14
3.1. Az egszsges letmd alaktsa ……………………………..14
3.2. Az rzelmi nevels s szocializci biztostsa…………19
3.3. Az anyanyelvi, rtelmi fejleszts s nevels
megvalstsa …………………………………………………………22
3.3.1. Anyanyelvi fejleszts…………………………………………… 22
3.3.2. rtelmi nevels……………………………………………………… 26
4. AZ VODAI LET MEGSZERVEZSNEK ELVEI……………………… 28
4. 1. Szemlyi felttelek………………………………………………… 28
4. 2. Trgyi felttelek…………………………………………………… 30
4 3. Az vodai let megszervezse……………………………………31
4. 4.. Az voda kapcsolatai………………………………………………33
5. AZ VODAI LET TEVKENYSGEI S FORMI S AZ
VODAPEDAGGUS FELADATAI……………………………………………38
5. 1. Jtk…………………………………………………………………………38
5. 2. A kls vilg tevkeny megismerse………………………… 42
5.2.1. NNEPEINK, HAGYOMNYAINK ………………………………………50
5. 3. Vers, mese………………………………………………………………….52
5. 4. nek, zene, nekes jtk……………………………………………..54
5. 5. Rajzols, mintzs, kzimunka…………………………………...57
5. 6. Mozgs……………………………………………………………………...60
5. 7. Munka jelleg tevkenysgek…………………………………….65
5. 8. A tevkenysgekben megvalsul tanuls…………………70
6. GYERMEKVDELEM…………………………………………………………….73
7. Sajtos nevelsI IGNY GYERMEKEK INTEGRCIJA…………..75
Legitimcis nyilatkozat……………………………………………………77
RVNYESSGI RENDELKEZSEK………………………………………………..77
Eszkzjegyzk…………………………………………………………………… 79
TRVNYI HTTR
· 1993. vi LXXIX. tv. a Kzoktatsrl, s annak mdostsai
· 137/1996. (VIII. 28.) MKM rendelet vodai nevels orszgos alapprogramja
· 255/2009. (XI.20.) Kormnyrendelet, az vodai Nevels Orszgos Alapprogramjnak kiadsrl szl 137/1996. (VIII. 28.) MKM rendelet mdostsrl
· 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet a nevelsi–oktatsi intzmnyek mkdsrl
· 2/2005. (III. 1.) OM sz. rendelet a sajtos nevelsi igny gyermekek, tanulk vodai nevelsnek, iskolai oktatsa irnyelveirl
· 138/1992. (X. 8.) Kormnyrendelet a kzalkalmazottakrl szl tv. vgrehajtsrl a kzoktatsi intzmnyekben
· 1997. vi XXXI. tv. a Gyermek vdelemrl s gymgyi igazgatsrl
· Az 1998. vi XXVI. Trvny a fogyatkos szemlyek jogairl s eslyegyenlsgnek biztostsrl
· 1/1998. (VII. 24.) OM rendelet a nevelsi-oktatsi intzmnyek ktelez (minimlis) eszkzeirl s felszerelsrl
· Alapt okirat 1209/1994. (X.25.) sz. k. sz. hatrozat szerint
Az intzmny jellemz adatai:
Az voda neve: Csicserg voda
Telefonszma, fax: 06 1 3631 919, 06 1 460 0421
E-mail: frater.ovoda@chello.hu
Szkhelye: 1149 Budapest, Frter Gyrgy tr 12
OM azonostja: 034548
A gyermekcsoportjainak szma: 4
A felvehet gyermekltszm: 120 f .
Szakfeladat: 851012 Sajtos nevelsi igny
gyermekek vodai nevelse, elltsa
· a kzoktatsrl szl 1993. LXXIX. trvny 121. (1) bekezds 29. a)
pontjbl a megismer funkcik vagy a viselkeds fejldsnek
organikus okra visszavezethet tarts s slyos rendellenessgvel kzd
gyermekek
· a megismer funkcik vagy a viselkeds fejldsnek organikus okra vissza nem vezethet tarts s slyos rendellenessgvel kzd gyermekek integrlt nevelse (kzoktatsrl szl 1993. vi LXXIX. trvny 121. (1) bekezds 29. b) pont)
Az voda nyitva tartsa: 600-1800 rig
Az voda alapt szerv, fenntartja: Budapest fvros XIV. kerlet
Zugl nkormnyzata,
szkhelye: 1145 Budapest, Ptervrad utca 2.
A Helyi Nevelsi Program kszti: A Csicserg voda neveltestlete
A program benyjtja: Bognrn Szentjby Zsuzsanna
vodavezet
BEVEZET
A ma gyermeke az orszg jvje
vodnkban arra treksznk, hogy a felnvekv gyermekek egynisge harmonikusan fejldjk, s illeszkedjk a magyar s eurpai unis rtkekhez, s sszhangban legyen a Kzoktatsi trvnnyel s az ONOAP- al.
Clunk, hogy az voda boldog, tevkeny szntere legyen a kpessgek kibontakoztatsnak, ahol a jtk a gyermekek legfontosabb tevkenysge, fejleszt eszkze.
Fontos szmunkra az erklcsi rtkek kiemelse a nphagyomnyok polsban, a krnyezettudatos nevelsben. Hangslyt fektetnk a kapcsolatok humnus alaktsra, a szocializcis folyamatokban az egyn elfogadsra, tiszteletre.
Neveltestletnk nyitott, tettre ksz, vllalja korunk kihvsait. Kpesek vagyunk a megjulsra, a kls-bels egyttmkdsre, pedaggiai kultrnk megjtsra.
„Ha meg akarod vltoztatni a vilgot, magaddal kell kezdened”!
(Arisztotelsz)
Milyen vltozsok vrhatk a HNP mdostsval
A gyermekek szmra:
· ignyei, vgyai szerint jtszhat,
· szrevtlenl, jtszva tapasztalat-, s lmnyszerzs kzben tanul
· nap, mint nap sznes lmnyekkel gazdagodik,
· elfogadbb, befogadbb vlik,
· trezheti a hagyomnyok zenett,
· a problmahelyzetek szmos megoldsra lesz kpes,
· a megismersi helyzetekben aktvabb, egyttmkdbb,
· nyltt, rdekldv vlik,
· rtkelik a r jellemz egyni tulajdonsgait,
· figyelembe veszik egyni, letkori sajtossgait.
A pedaggus szmra:
· jszer tartalommal gazdagodik,
· megjul mdszertani kultrja,
· fejldik sajt kompetencija,
· kpess vlik holisztikus ltsmdra,
· befogadbb lesz j innovcik irnt,
· alkalmas lesz kpessgszintek, kpessgfajtk fejlesztsre,
Szlk szmra:
· szorosabb vlik gyermekvel, az vodval val egyttmkdse,
· tmutatst kap az rtkek mentn trtn nevelshez,
· folyamatos tjkoztatsban rszesl gyermeke fejldsrl,
· figyelembe veszik szrevteleit, javaslatait,
· gyermekt biztonsgban, elfogad krnyezetben tudhatja,
· zkken mentesebb vlik az iskolba val tmenet.
A fenntart szmra:
· intzmnye szakmailag elismert, korszer,
· a partnerek elgedettsge n,
· az voda alap-, s specilis feladatait tovbbra is biztostani tudja.
A napjainkban vilgszerte zajl gyors vltozsok erstik bennnk annak a fontossgt, hogy gyermekeinkben felbresszk a tanuls irnti vgyat, amely majd vgig ksri ket egsz letk sorn.
Annak rdekben, hogy felksztsk a gyermekeket a belsleg motivlt tanulsra, helyi nevelsi programunk igyekszik megalapozni a jelenkor, illetve a szzadunk kihvsaihoz elengedhetetlen attitdket, tudsanyagot s kszsgeket.
Programunk felismeri, rtkeli s btortja a gyorsan vltoz idhz, val alkalmazkodshoz szksges tulajdonsgok kialakulst, mint pldul:
· Szembeslni a vltozssal s elidzni azt.
· Kritikusan gondolkodni s dntseket hozni.
· Rtallni a problmkra s megoldani ket.
· Kreatvnak, fantzia dsnak s tletesnek lenni.
· rzkenynek lenni sajt kzssgnk, orszgunk s krnyezetnk problmi irnt.
Programunk figyelembe veszi a gyermekek egyni ignyeit, s tiszteletben tartja a kulturlis sokflesget, klns hangslyt helyezve:
· Az lmnyek individualizlsra.
· Arra, hogy tervezett foglalkozsok keretben segtse a gyermekeket dntseik meghozsban.
· A csald rszvtelre az vodai nevelsben
1. Nevelsi koncepcink, pedaggiai hitvallsunk
Programunk szemlletmdja s felfogsa a mdostott ONAP irnyvonalt kveti, az voda funkcijhoz, a trsadalomban betlttt szerephez, a hagyomnyokhoz s az eddig elrt eredmnyeinkhez igazodik. vodnk egyni arculatt a neveltestlet egysges szemllete, valamint az itt tevkenyked emberek azonos szndka adja. Kzs s mindent e szndk al rendel elveink a kvetkezk:
· A gyermeki jogok, a gyermeki szemlyisg tiszteletben tartsa, a gyermekekkel val szntelen, fejleszt, erszakmentes trds
· A gyermeki szemlyisg harmonikus fejlesztse, minl teljesebb kibontakoztatsa
· A gyermekek eltr fejldsi temnek figyelembe vtele, az egyni fejlds biztostsa; elfogads, tisztelet, megbecsls;
· Az emberi rtkek alapjainak lefektetse, magatartsformk, szoksok kialaktsa, pozitv erklcsi tulajdonsgok erstse.
· Olyan csaldias hangulat megteremtse, melyben a gyermek egyni szksgleteit maximlisan ki tudjuk elgteni, s lehetsgnk van az egyni bels rtkek kibontakoztatsra
· A krnyezettel kapcsolatos ltsmd, viselkedsmd, rtkrendszer kialaktsa, formlsa
· A trekvs, hogy minden gyermeki tevkenysg az egyni rmn tl a kzs lmnyt erstse, szolglja.
· Az iskolai letmd elfogadshoz szksges kpessgek kifejlesztse tervszer, tudatos munkval, a teljes gyermeki szemlyisg fejlesztse a tevkenysgek ltal
Hisszk s valljuk, hogy minden gyermek ms s ms, ezrt a fejlesztskre irnyul pedaggiai eljrsoknak alkalmazkodniuk kell az egyni fejlettsghez, a fejlds temhez s sajtossgaihoz.
Szmunkra nincs klnbsg gyermek s gyermek kztt, csak az egyenl felttelek s azonos krlmnyek kztt bizonytott tehetsg, egyni hajlam, irnyultsg klnbzteti meg ket egymstl. Egyik fontos feladatunk az igazsgossg, a kisebbrendsgbl, az anyagi, csaldi krlmnyekbl ered klnbsgek kiegyenltse, a lappang tehetsgek felsznre hozsa.
Szmunkra kiemelt fontossg az eslyegyenlsg megteremtse, a gyermekek mindenek felett ll rdeknek kpviselete.
Valljuk, hogy a gyermek szemlyisgnek fejldse szempontjbl legfontosabb a testi-lelki harmnia, tovbb a helyes szoksok megalapozsra, kialaktsra a 3-7 ves kor a legoptimlisabb idszak. A gyermekek szmra biztostani kell a jtk szabadsgt s azt, hogy lvezze a gyermekkor minden rmt. Meg lehet teremteni a jtkon belli fejlds lehetsgt, a differencilst s a tehetsggondozst. A szoksalakts rdekben a rendszeressget, a kvetkezetessget s a mintaadst hangslyozzuk. Nyitott kell tenni az vodt a csaldok szmra, hogy a nevelsben rvnyesljn a klcsnssg.
Programunk vezrfonala a krnyezeti kultrra a krnyezet megismersre val nevels. Ez nem ms, mint az l s lettelen, termszeti s trsadalmi krnyezetnkkel val harmonikus egyttls. Elssorban letmd, gondolkods- s viselkedsmd, szoks- s rtkrendszer.
A legfontosabb az rtkek formlsa. A gyermekek nhny alapvet jellemvonsa f vonalakban mr vodskorra kialakul, de mg rugalmas, finomulhat, vltozhat. Ezrt a krnyezettel kapcsolatos ltsmd, viselkedsmd s rtkrendszer kialaktsa szempontjbl az vodskor idelis szakasza az ember letnek.
A kisgyermek rcsodlkozik a vilgra. Mindenre befogad, kvncsi. Ezt jelzik a "mi ez?", ksbb, pedig a mind jabb ismeretek bvlsvel a " mirt?" s "hogyan?" krdsek. Ez a "mindent tudni akarok" korszak, ekkor tgul ki igazn a vilg a gyermek szmra. Ekkor kapja az els rendszeres, logikusan egymsra ptett, egymshoz kapcsold ismereteket.
Mind a termszeti, mind a trsadalmi krnyezeti minta naponta tartogat j meglepetseket, addig nem ltott csodkat a gyermek szmra. A krnyezeti nevels szempontjbl sarkalatos, hogy kielgtjk-e a kvncsisgt, milyen tapasztalatok, ismeretek lmnyek birtokba juttatjuk. Fontos, hogy partnerek vagyunk-e gy ltni mindent, ahogy .
Tudjuk, hogy fel kell vllalnunk a vlogats felelssgt, s azt, hogy mi irnt keltjk fel az rdekldst. A tudsvgy olyan zsk, amibe minl tbbet raknak, annl jobban tgul, annl tbb fr bele. Az vodskorban meghatrozan rajtunk mlik, hogy mivel teltdik meg a zsk. A gyermek mindenre rvehet, ha idt, alkalmat, eszkzt s feladatot biztostunk szmra.
Szksges, hogy tudatban legynk annak, mennyire fontos szmunkra a krnyezet egsze s helyi rsze. A helyi krnyezettel mindennapos kapcsolatunk van. Rszesei, alakti, felelsei s hatsnak szenvedi vagyunk egy szemlyben.
Egsz nevelmunknkat t kell, hogy hassa a holisztikus ltsmd, s az vodsaink fel is ezt kell kzvettennk. A krnyezet soktnyezs, de sszefgg rendszer, melyben nincsenek lnyegtelen elemek. Az rtkek megformlshoz, mint legfontosabb clhoz, nlklzhetetlen a pozitv rzelmi kapcsolat kialaktsa a krnyezettel. Az attitd alapveten szocilis tanulssal, mintakvets alapjn alakul ki a gyermekben. Felelsek rte a szlk, pedaggusok s a trsadalom. ppen ezrt programunk megvalstsban jelents szerepet kapnak a szlk, a csaldok.
A legels kzs feladatunk az rzelmi nyits a krnyezet fel. Ennek megvalstsa a sokoldal tapasztalatszerzssel prosul. A gyermek nem csak az ismeretekben, hanem az utnzsban sem tud vlogatni. Nem tudja mi a helyes s a helytelen. A felntt az lland utnzand minta, ebbl fakad a feladat, hogy jobban gondoljuk t a gyermekek eltt zajl mindennapi megnyilvnulsainkat. Az utnzs a legegyszerbb, legknnyebb, legalkalmasabb mdszer, lehetsg arra, hogy az vodst a krnyezet szeretetre, vdelmre, szptsre, gyaraptsra neveljk.
Feladatunk szertegaz, egymsra pl s egymssal sszefgg, komplex mdon rvnyesl tevkenysgek szervezse, melyek tszvik az vodai nevels teljes rendszert. Az vodai nevels rendszerben megvalsul feladatok biztostjk az vodai nevels cljnak kiteljesedst.
A krnyezeti nevels vodnkban nem csak pedaggiai folyamat ltal, hanem az egsz vodai letvitel rvn valsul meg.
Helyi Nevelsi Programunk sokszn, specialitsainkat, sajtos arculatunkat termszeti krnyezetnk, helyi adottsgaink, a velnk szemben tmasztott ignyek, valamint az ezekbl fakad pedaggiai trekvseink teremtettk meg.
2. helyzetkp
Zugl oktatspolitikai programjban clul tzte ki egy hossz tvon mkdkpes, lakossgi ignyeket felmutat intzmnyrendszer fenntartst. Elvrsa a pedaggiai tartalmi munka sznvonalnak megrzse, szksg szerinti megjtsa. A kerleti koncepcihoz kapcsoldva s a sajt helyi adottsgainkat, s a helyi ignyeket figyelembe vve jelltk ki feladatainkat.
2. 1. vodnk bemutatsa
vodnk zldvezetben, kertes csaldi hzak kztt helyezkedik el, kiss tvol a forgalmasfutaktl. Az olykor nmi kis utazst krptolja a gyermekek forgalomtl tvoli nyugalma, az egszsges s fstmentes krnyezet.
Az 50 ves, ktszintes bartsgos pletben 4 gyermekcsoport mkdik.
Az vodhoz nagy alapterlet jtszudvar tartozik, mely fvestett, sfkkal, bokrokkal bentt park, elegend teret biztostva a gyermekek mozgsignynek kielgtshez.
Udvarunk hatalmas terlete kellemes szntere a szabadtri mozgsnak s jtknak. Szmos mozgsfejleszt jtk, s jtszhzak teszik vonzv. Udvarunkon kerkpr plya s zuhanyozsi lehetsg is van.
vodnk helysgei bartsgosak, a dekorci sajt keznk munkja, termszetes alapanyagokbl kszlt. A berendezsek az egyszersg, takarkossg, praktikussg jegyeit mutatjk. pletnkben olyan eszttikus sznharmnit biztost, gazdag trgyi krnyezetet alaktottunk ki, amely kedvezen befolysolja a gyerekek egszsges letmdjnak alakulst.
Csoportszobink nagymretek, knyelmes teret biztostva a sokfle tevkenysg megszervezsre. A jtkban tanuls tevkenysgeinek sznterei valamennyi csoportunkban az ppen aktulis tmnak megfelelen vannak berendezve s felszerelve.
Csoportjainknak sajt ltz s mosdhelyisge van.
Tgas s jl felszerelt tornatermnk a gyermekek kedvenc tartzkodsi helye, ahol sokfle mozgsfejleszt eszkz s kellk segti a szervezett nagymozgst.
vodnk vek ta 100%-os feltltttsggel mkdik, kihasznltsgunk stabil, az ltalunk kiszolglt krzet mellett a kerlet tbb pontjbl is vodnkba hozzk a gyermekeket.
Gyermekeink szociokulturlis httere megfelel. Szeretetteljes, biztonsgos, az egyni klnbzsgeket tolerl lgkrben, sszer korltokkal, minden gyermeknek eslyt adunk sajt erssgeik felismersre, s a sikerlmnyre. Elfogadjuk, s tiszteletben tartjuk a gyermekek klnbzsgt, annak elfogadsra neveljk gyermekeinket is.
Klns gondot fordtunk vodnkban a testi s lelki egszsg vdelmre, a pszichs klma pozitv alaktsra mert meggyzdsnk, hogy ez a trgyi feltteleknl is nagyobb mrtkben hatrozza meg gyermekeink kzrzett, s ez ltal egszsgt.
A gyermekek nevelst s fejlesztst szakkpzett vodapedaggusok s a munkjukat segt dajkk vgzik. Fejlesztsi folyamatainkat a pedaggusok sznvonalas tovbbkpzsei, valamint az intzmny partnerkzpont mkdse garantlja.
Az vnk munkjt gygytestnevel, logopdus, a sajtos nevelsi igny gyermekeink fejlesztst specilis szakemberek segtik.
Szmos alkalmat s lehetsget teremtnk arra, hogy a szlk a nap folyamn rszesei lehessenek gyermekeik vodai nevelsnek s fejlesztsnek.
A csoportok szervezsi elvt a homogenits, vagyis a kzel azonos letkor gyermekek kzssge jellemzi (kis-, kzps-, nagycsoport). Megvalsulst azonban befolysolja az vodba jelentkez gyermekek letkora, ltszma, illetve az iskolba tvoz gyermekek ltszma.
Helyi nevelsi programunkban kiemelt szerepet kapott a krnyezet megismersre nevels. Arra treksznk, hogy gyermekeink nyugodt, bks krlmnyek kztt szemlldhessenek s rcsodlkozhassanak az ket krlvev vilg rejtelmeire, s minden rzkkkel megtapasztalhassk azt.
Mindent megtesznk azrt, hogy partnereink, elssorban a gyerekek, a szlk, valamint a nevels folyamatossgt is szem eltt tartva az iskola maximlisan elgedettek legyenek nevel munknkkal.
Hisszk, hogy tudatos, lelkiismeretes, sszehangolt tevkenysggel munknk minsgileg magasabb szint s hatkonyabb lesz.
2. 2. GYERMEKKP
Olyan gyermekek nevelse, akik vodnk ders, csaldias lgkrben felszabadult, kiegyenslyozott, az let minden terletn egyni kpessgeik szerint megfelelni tud kreatv, iskolarett gyermekekk vlnak. Tudnak nevetni, felfedezni, csodlkozni, nyitottsg, szintesg, s j kapcsolatteremt kpessg jellemzi ket. Alkalmazkodk, egyttmkdk, nllak, felszabadultan jtszanak, mozognak. Ktdnek a meshez, zenhez, az alkot, alakt tevkenysgekhez, szeretik s vjk a termszet kincseit. Az voda pedaggusai segtsgvel kipl bennk a bizalom, a szeretet, az egyms megbecslsnek rzse.
Az vods kor gyermekek fejldsbeli eltrsei olykor szembetnk. Az letkori szakaszok hasonl jelensgeket, fejlettsget eredmnyeznek, de a hasonlsg mgtt gyakran eltr szintek fedezhetk fel. Programunk gyermekkzpont, befogad, a gyermekek, egynek kztti klnbsgek, felismersre pl, minden gyermeket figyelembe vve a maga fejldsi szintjn. Ennek megfelelen a gyermekek ismeretben egyni clokat tznk ki az egyni erssgek s ignyek figyelembe vtelvel.
A gyermeket egyni testi-, lelki szksgleteinek kielgtsvel neveljk, szemlyisgnek kibontakoztatst e gyermeki jogok rvnyestsvel kvnjuk elrni.
Gyermekek jogai:
· biztonsgos, egszsges krnyezet
· szeretet, bizalom, tisztelet
· elfogads, megismers
· jtk, mozgs ignynek megfelelen
· egyni tempt figyelembe vev fejleszts
· sajtos nevelsi igny gyermekek integrldsa
2. 3. VODAKP
A gyermek fejld szemlyisg, akinek letkoronknt s egynenknt vltoz testi s lelki szksgletei vannak. Minl kisebb egy gyerek, annl tbb szeretetre, biztonsgra, melegsgre van szksge az egszsges fejldshez. Ezrt a biztonsgos, elfogad, szeretetteljes, csaldias lgkr megteremtse valamennyink legfbb feladata. A gyermeki szemlyisg maximlis tiszteletben tartsa mellett fontos szempont a differencilt fejleszts, egyni foglalkoztats.
Az voda a kzoktatsi rendszer szakmailag nll nevelsi intzmnye, amely a gyermek hrom ves kortl a tanktelezettsg kezdetig, illetve az iskolai tanulmnyok megkezdsig a csaldi nevelst kiegsztve elsegti a gyermek sokoldal, harmonikus fejldst, a gyermeki szemlyisg kibontakozst s gondoskodik a gyermekek napkzbeni elltsrl.
A nevels valamennyi terlett fontosnak tartjuk. Az egszsges letmdra nevels a krnyezet megismerse, a krnyezettudatos magatarts megalapozsa a mindennapos nevelsnk rsze. Olyan bels krnyezetet alaktottunk ki, ahol a gyerekek nvnyekkel, llatokkal lhetnek egytt. Az lsarok olyan lland hely, ahol mindig lthatak az aktulis rdekessgek, amelyeket meg lehet fogni, meg lehet nzegetni, lehet kztk vlogatni, nagytval megvizsglni, a kirndulsok emlkeit oda tenni.
A berendezs az egyszersg, takarkossg, praktikussg jegyeit mutatja.
Kialaktottuk a szelektv hulladkgyjts alapjait az vodai csoportokban. Paprhulladk az voda egsz terletn s a lakkrnyezetbl is kln kerl gyjtsre s elszlltsra. A szelektv hulladkgyjtst megvalstottuk „a hulladk nem szemt” elv, szellemben. Udvarunkon komposztljuk a zld hulladkot, s fokozottan odafigyelnk az llat- s nvnyvdelemre.
A gyermekek harmonikus fejldse rdekben kiemelt szerepet tulajdontunk a mozgsfejlesztsnek.
vodnkban inger gazdag, meghitt krnyezetben sszer szablyok biztostjk a gyerekek szmra a kreatv nkifejezs, a szabad jtk s a tapasztalatokon alapul megismer tevkenysg feltteleit.
A jtkot tekintjk a leghatkonyabb eszkznek a gyermek testi, lelki, rtelmi fejldsnek elsegtsben. Jtk kzben letkornak s egyni kpessgeinek megfelelen gyarapodnak a gyerek tapasztalatai, ismeretei, megtanulja az emberi egyttls alapvet szablyait, normit.
Olyan kompetencikat alaktunk ki a gyerekekben, amelyek kpess teszik ket arra, hogy szembenzzenek multikulturlis kzssgben meglv soksznsggel s klnbzsgekkel, s megtanuljk kezelni ezeket. Az egyttmkds alapja, verblis s nonverblis kszsgek kialaktsval.
Olyan lgkrt alaktunk ki, ahol a gyermekek a hozott kulturlis klnbzsgek fel nyitottak, nazonossguk megtarthat, jogaikat nem srtik.
3. AZ VODAI NEVELS FELADATAI
Az vodai nevels ltalnos feladatai
Az vodai nevels feladata az vodskor gyermek testi s lelki szksgleteinek kielgtse.
Ezen bell:
- az egszsges letmd alaktsa,
- az rzelmi nevels s a szocializci biztostsa,
- az anyanyelvi-, rtelmi fejleszts s nevels megvalstsa.
3. 1. Az egszsges letmd alaktsa
Az ember egszsggyi szoksai dnten a kisgyermekkorban alakulnak ki, ezrt e szoksalakts rendkvl gondos odafigyelst, s a csalddal trtn szoros egyttmkdst kvn feladatunk.
Clunk: olyan felttelrendszer megteremtse, egysges szoks s szablyrendszer megalapozsa, betartatsa, ahol a rendszeres cselekedtets lehetv teszi, hogy a gyermekek egyni fejlettsgknek megfelelen kpesek legyenek a krnyezetkhz val alkalmazkodsra, s vljon bels ignykk az egszsges letvitel. vodnkban az egszsges letmd terletn kialaktott szoksok szolgljanak mintul a csaldok szmra.
Az vodapedaggusok feladatai:
Az egszsges s kultrlt letmdra nevels, szemlyes fejleszts cljainak feladatokba gyazsa kapcsn
· Az egszsges letmd alaktsa.
· A testi-lelki egszsg vdelme.
|